9 مارس 2022 - یک مطالعه که اخیرا در دانشگاه  Miniaدر مصر انجام شد، نشان می دهد که بروز دیابت نوع 1 همراه با کتواسیدوز دیابتی شدید در میان کودکان مستعد ژنتیکی در طول همه‌گیری بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) افزایش یافته است.

این مطالعه در سرور پیش چاپSquare موجود است و در BMC Pediatrics در حال داوری است.

دیابت ملیتوس یک وضعیت پزشکی است که در آن سطح گلوکز خون بالا به دلیل کمبود انسولین و/یا از دست دادن عملکرد انسولین ایجاد می شود. در کودکان مستعد ژنتیکی، شروع دیابت نوع 1 وابسته به انسولین در درجه اول ناشی از تخریب سلول های بتای لوزالمعده به واسطه حمله ی سلول هایT است. کودکان مبتلا به کمبود شدید انسولین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کتواسیدوز دیابتی هستند. در صورت عدم درمان به موقع، کتواسیدوز شدید می تواند منجر به حالت شدید فقدان واکنش، کما و حتی مرگ شود.

عوامل محیطی مختلف، از جمله مواد شیمیایی و پاتوژن‌ها، به عنوان محرک تخریب سلول‌های بتای پانکراس شناخته شده‌اند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عفونت انتروویروس می تواند خطر ابتلا به دیابت را با تحریک تولید اتوآنتی بادی های مرتبط با دیابت افزایش دهد. در بیماران مبتلا به کووید-19، عفونت سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2)  با خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

در مطالعه کنونی، دانشمندان میزان بروز کتواسیدوز دیابتی را در کودکانی که دیابت نوع 1 در آنها تازه شروع شده بود، در طول همه گیری COVID-19 بررسی کردند.

این مطالعه بر روی 61 کودک انجام شد که بین آوریل تا اکتبر 2021 ، به دلیل دیابت نوع 1 یا به دلیل کتواسیدوز در بخش مراقبت های ویژه کودکان بستری شده بودند. بیماران برای تشخیص عفونتSARS- CoV-2تحت آزمایشات مبتنی بر واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) قرار گرفتند.

نمونه‌های خون جمع‌آوری‌شده از بیماران برای آزمایش قند خون تصادفی، تعداد گلبول‌های سفید افتراقی، هموگلوبینA1C (میانگین سطح گلوکز خون در 3 ماه گذشته) و گازهای خون شریانی(HCO3، CO2 وPO2) مورد آزمایش قرار گرفتند.

مشاهدات مهم

وجود کتواسیدوز در تمام 61 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 بررسی شد. در مجموع 38 بیمار مبتلا به کتواسیدوز دیابتی و 23 بیمار بدون کتواسیدوز تشخیص داده شدند. از نظر سن و جنس، تفاوت معنی داری بین بیماران مبتلا به دیابت و بدون کتواسیدوز مشاهده نشد.

تجزیه و تحلیل گازهای خون شریانی تفاوت معنی داری را بین بیماران با و بدون کتواسیدوز نشان داد. به طور مشابه، تفاوت معنی داری برای اشباع اکسیژن خون و یافته های سی تی اسکن قفسه سینه مشاهده شد.

تفاوت معنی داری در هایپرگلایسمی شدید و تعداد لنفوسیت ها بین دو گروه از بیماران مشاهده شد. با این حال، هیچ تفاوتی در HBA1C مشاهده نشد.

در میان بیماران دیابتی نوع 1 که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شدند، حدود 70 درصد مبتلا به کتواسیدوز دیابتی و 22 درصد بدون کتواسیدوز دیابتی بودند. تنها 8 درصد از بیماران سطح قند خون طبیعی را نشان دادند.

از تمام بیماران COVID-19 مبتلا به کتواسیدوز دیابتی، حدود 63٪ افرادی بودند که دیابت نوع 1 در آنها به تازگی شروع شده بود. حدود 58 درصد از بیماران نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه داشتند. عود دیابت در 63 درصد از بیماران طی 3 ماه پس از ترخیص از بیمارستان رخ داد.میزان مرگ و میر در بین بیماران دیابت نوع 1 با و بدون کتواسیدوز به ترتیب 10% و 4% بود.

اهمیت مطالعه

این مطالعه شیوع بالای کتواسیدوز(70 درصد)  را در بین کودکان دیابتی نوع 1 مبتلا به کووید-19 نشان داد. درصد کودکان مبتلا به کتواسیدوز دیابتی که نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه داشتند نیز بالا بود (58درصد). یکی دیگر از یافته های مهم این مطالعه این بود که اکثر بیماران COVID-19 مبتلا به کتواسیدوز، با دیابت تازه شروع شده (63 درصد) مراجعه می کنند.

همانطور که دانشمندان اشاره کردند، شیوع بالای دیابت تازه شروع شده در طول همه‌گیری کووید-19 می‌تواند به دلیل عوامل زیادی از جمله در دسترس نبودن یا عدم دسترسی به یک مرکز پزشکی معمول، عدم مراجعه به کلینیک یا بیمارستان به دلیل ترس از ابتلا به کووید-19 یا عوامل روانی پیچیده تر باشد.

میزان مرگ و میر بالایی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که هم کووید-19 و هم کتواسیدوز داشتند، مشاهده شد. این یافته ها، نیاز به درمان دقیق و به موقع کودکانی را که با علائم کتواسیدوز دیابتی در طول همه‌گیری کووید-19 مراجعه می‌کنند، نشان می‌دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220309/High-prevalence-of-new-onset-diabetes-with-ketoacidosis-observed-in-children-during-COVID-19-pandemic.aspx